аневризъм на аорта

какво е аневризъм на аортата?

Аортната аневризма е необичайно изпъкналост, която се появява в стената на главния кръвоносен съд (аорта), която пренася кръв от сърцето ви към тялото ви. Аортните аневризми могат да се появят навсякъде в аортата.

Аортните аневризми включват:

Коремен аортен аневризъм. Аневризма на коремната аорта възниква по протежение на частта на аортата, която преминава през корема.

Аневризма на гръдната аорта. По тази част на аортата, която преминава през гръдната кухина, възниква аневризма на гръдната аорта.

В някои случаи индивидът може да има аневризма на коремната аорта и гръдната аортна аневризма.

Наличието на аортна аневризма увеличава риска от развитие на аортна дисекация.

Аортна дисекация възниква, когато се развие разкъсване във вътрешния слой на стената на аортата. Това кара един или повече от слоевете на стената на аортата да се отделят, което отслабва стената на аортата. Наличието на аортна аневризма също увеличава риска от аневризма, която може да се спука (руптура).

Честите причини включват:

Хипертония

Атеросклероза

Инфекция

Травма

Наследствени или придобити нарушения на съединителната тъкан (напр. Синдром на Марфан, синдром на Ehlers-Danlos)

Аневризмите обикновено са асимптоматични, но могат да причинят болка и да доведат до исхемия, тромбоемболия, спонтанна дисекция и руптура, които могат да бъдат фатални.

Какви са възможните усложнения?

Последиците зависят от размера на руптурата. Голямата руптура може да бъде фатална, а малка (понякога наричана теч) може да предизвика предупредителни симптоми, които позволяват на хората да потърсят медицинска помощ.

Кръвен съсирек (тромб) често се развива в аневризмата, тъй като притокът на кръв вътре в аневризмата е бавен. Съсирекът може да се простира по цялата стена на аневризмата. Кръвният съсирек може да се разхлаби (да се превърне в ембола), да премине през кръвообращението и да блокира артериите. Аневризмите в подколенните артерии са по-склонни да произвеждат емболии, отколкото аневризмите в други артерии.

Диагнозата се поставя чрез образни тестове като:

Ултрасонография

безболезнен, бърз и неинвазивен тест, при който сканирането прецизно картографира анатомията и физиологията на кръвоносния съд

КТ ангиография

КТ сканирането генерира рентгенови лъчи, за да се получат изображения на напречното сечение на тялото. КТ на гръдния кош се използва за диагностициране на аортна дисекация с инжектирана контрастна течност. Контрастът прави сърцето, аортата и други кръвоносни съдове по-видими на КТ снимките.

Магнитно-резонансна ангиография

ЯМР ангиографията използва магнитно поле и импулси от енергия на радиовълните, за да направи триизмерни снимки на тялото.

Аортография

С помощта на ренгенова апаратура и контрастно вещество се визуализира аортата.

Неразкъсаните аневризми могат да бъдат лекувани консервативно, инвазивно (ендоваскуларно) или хирургично, в зависимост от симптомите, размера и местоположението на аневризмата. Консервативното лечение включва модификация на рисковия фактор (например строг контрол на кръвното налягане) плюс медикаментозно лечение и регулярно наблюдение. Ендоваскуларното лечение се извършва чрез стент-графт на засегнатата аорта. При руптурирали аневризми се пристъпва към незабавно възстановяване чрез отворена хирургична операция.

аорта