исхемия на червата

какво е исхемия на червата?

Исхемията на мезентериалната артерия е състояние, което ограничава притока на кръв към червата. Има три основни артерии, които доставят кръв на тънките и дебелите черва. Те са известни като мезентериалните артерии. Стесняването или блокирането на артериите намалява количеството кръв, което отива към храносмилателния тракт.

Когато червата ви не получават достатъчно богата на кислород кръв, това може да доведе до сериозни здравословни проблеми, включително клетъчна смърт и трайно увреждане. Дори може да бъде животозастрашаващо.

мезентериална артерия

Исхемията на мезентериалната артерия има два вида: остра и хронична. Острата форма на заболяването се появява внезапно. Острата исхемия има тежки симптоми. Хроничният тип MAИ има по-постепенно начало. При повечето хора кръвните съсиреци причиняват остра исхемия. Атеросклерозата обикновено е причина за хронична исхемия.

Симптомите включват:

• коремна болка

• подуване на корема или чувство за пълнота

• диария

• гадене

• повръщане

• треска

Възможно е също така да имате внезапно желание за често изхождане при остър случай на МАИ. Кръвта в изпражненията е често срещан симптом.

Болката в стомаха след хранене също е симптом на хронична исхемия. Може да развиете страх от ядене поради очакването на болка. Това може да причини неволна загуба на тегло.

Хората на всяка възраст могат да развият исхемия на мезентериалната артерия (МАИ), но това е най-често при възрастни над 60-годишна възраст.

MAИ може да възникне при сърдечно-съдови заболявания. Мезентериалните артерии, които доставят кръв към червата ви, се разклоняват от аортата, главната артерия на сърцето. Натрупването на мастни натрупвания, наречено атеросклероза, може да доведе до сърдечни заболявания. Този вид сърдечно заболяване обикновено се появява в комбинация с промени в аортата и съдовете, които се разклоняват от аортата.

Високият холестерол допринася за исхемията, тъй като причинява плака, покриваща артериите ви. Това натрупване на плака причинява стесняване на съдовете и намалява притока на кръв към червата. По-вероятно е да развиете атеросклероза, ако пушите, имате диабет, имате високо кръвно налягане или имате висок холестерол.

Кръвните съсиреци могат да блокират мезентериалните артерии и да намалят притока на кръв към храносмилателния тракт. Кръвният съсирек е група кръвни клетки, които се слепват. Кръвните съсиреци също могат да увеличат риска от инсулт, ако стигнат до мозъка. Противозачатъчните хапчета и други лекарства, съдържащи естроген, могат да увеличат риска от развитие на кръвни съсиреци.

Употребата на кокаин и метамфетамин също може да доведе до исхемия при някои хора. Те водят до стесняване на кръвоносните съдове.

Операцията на кръвоносни съдове е друга възможна причина за исхемия. Хирургията може да създаде белези, които стесняват артериите.

Използват се различни методи за образна диагностика като:

• КТ сканиране: рентгенови лъчи, които създават изображения на напречно сечение на телесни структури и органи

• ултразвук: сонограма, която използва високочестотни звукови вълни за създаване на изображения на телесни органи

• ЯМР: магнитни и радиовълни, които разглеждат телесните органи

• МРА: магнитно-резонансната ангиография (МРА) е ЯМР изследване на кръвоносните съдове

• артериограма: процедура, при която се използват рентгенови лъчи и специално багрило (контраст), за да се разгледа вътрешността на кръвоносните съдове.

Острите запушвания в червата трябва незабавно да бъдат подложени на лечение, за да се предотврати смъртта на тъканите. Обикновено, в случай на остра атака на исхемия, операцията премахва съсиреци и части от червата, които вече са умрели. Вашият лекар може да предпише лекарства за разреждане на кръвта, за да предотврати бъдещи кръвни съсиреци.

Ангиопластиката е друга възможност за лечение на стеснени артерии. Мрежеста тръба, наречена стент, се вкарва в стеснената артерия, за да я държи отворена. В случаите на пълно запушване, понякога блокираната артерия се заобикаля напълно.

Хирургията може да лекува хронична исхемия на мезентериалната артерия, ако е необходимо. Не винаги е необходима операция, ако чревната исхемия прогресира бавно. Корекциите на начина на живот могат да помогнат да се намали атеросклерозата по естествен път. Промените в начина на живот могат да включват спазване на диета с ниско съдържание на мазнини и ниско съдържание на натрий, за да намалите нивата на холестерола и кръвното си налягане. Ежедневните упражнения също могат да понижат холестерола, да регулират кръвното налягане и да подобрят здравето на сърцето.

д-р Шах