дисекация на аорта

какво представлява аортната дисекация?

Аортната дисекация е сериозно състояние, при което вътрешният слой на аортата, големият кръвоносен съд, разклоняващ се от сърцето, се разкъса. Кръвта изтича през сълзата, което кара вътрешния и средния слой на аортата да се отделят (дисектират). Ако пълният с кръв канал пробие през външната аортна стена, дисекцията на аортата често е фатална.

Дисекацията на аортата е относително рядка. Състоянието най-често се среща при мъже над 60 години. Симптомите на аортна дисекация могат да имитират тези на други заболявания, което често води до забавяне на диагнозата. Въпреки това, когато дисекацията на аортата се открие рано и се лекува своевременно, шансът за оцеляване значително се увеличава.

кога да се прегледате при лекар?

Ако имате признаци или симптоми като силна болка в гърдите, припадък, внезапна поява на задух или симптоми на инсулт, обадете се на 112 или спешна медицинска помощ. Тези признаци и симптоми не винаги показват сериозен проблем, но най-добре е да ви прегледа специалист. Ранното откриване и лечение може да ви помогнат да спасите живота си.

Симптомите на дисекацията на аортата могат да бъдат подобни на тези при други сърдечни проблеми, като сърдечен удар. Типичните признаци и симптоми включват:

• Внезапна силна болка в гърдите или горната част на гърба, често описвана като усещане за разкъсване или срязване;
  • Внезапна силна болка в корема;
  • Загуба на съзнание;
  • Задух;
  • Внезапно затруднено говорене, загуба на зрение, слабост или парализа на едната страна на тялото, подобно на тези при инсулт;
  • Слаб пулс в едната ръка или бедрото в сравнение с другата;
  • Болка в крака;
  • Затруднено ходене;
  • Парализа на краката.

Заболяването на периферните артерии често се причинява от атеросклероза. При атеросклероза на стените на артерията се натрупват мастни натрупвания (плаки) и намаляват притока на кръв. Въпреки че дискусиите за атеросклероза обикновено се фокусират върху сърцето, болестта може и обикновено засяга артериите в цялото ви тяло. Когато се появи в артериите, доставящи кръв към вашите крайници, това причинява заболяване на периферната артерия.

По-рядко причината за заболяване на периферните артерии може да бъде възпаление на кръвоносните съдове, нараняване на крайниците, необичайна анатомия на вашите връзки или мускули или радиационна експозиция.

Как да се предпазим?

Ето няколко съвета за намаляване на риска от аортна дисекция:

• Контролирайте кръвното налягане.
    • Ако пушите, вземете мерки за спиране.
    • Поддържайте здравословно тегло. Хранете се с много плодове, зеленчуци, пълнозърнести и с ниско съдържание на сол храни и спортувайте редовно.
    • Консултирайте се редовно със съдов специалист. Ако имате фамилна анамнеза за аортна дисекация или генетично заболяване, което увеличава риска, разберете колко често се нуждаете от мониторинг и дали е необходимо приемането на лекарства.

Рисковите фактори за дисекация на аортата включват:

• Неконтролирано високо кръвно налягане (хипертония)
    • Втвърдяване на артериите (атеросклероза)
    • Отслабена и изпъкнала артерия (съществуваща аортна аневризма)
    • Дефект на аортната клапа (бикуспидална аортна клапа)
    • Стесняване на аортата при раждане (аортна коарктация)
    • Някои генетични заболявания (Синдром на Търнър, Синдром на Марфан и др.)

Други потенциални рискови фактори включват:

• Възраст. Честотата на аортна дисекция се среща по-често при хора между 60 – 80 години.
    • Вдигане на тежести с висока интензивност. Това и други напрегнати тренировки за съпротива могат да увеличат риска от аортна дисекция чрез повишаване на кръвното налягане по време на активността.

Дисекацията на аортата може да доведе до:

• Смърт поради тежко вътрешно кървене;
    • Увреждане на органи, като бъбречна недостатъчност или животозастрашаващо чревно увреждане;
    • Удар;
    • Увреждане на аортната клапа (аортна регургитация) или руптура в лигавицата около сърцето (сърдечна тампонада).

Откриването на аортна дисекация може да бъде сложно, тъй като симптомите са подобни на тези при различни здравословни проблеми. Лекарите често подозират дисекация на аортата, ако са налице следните признаци и симптоми:

• Внезапна болка или разкъсване в гърдите;
    • Разширяване на аортата при рентгенография на гръдния кош;
    • Разлика в кръвното налягане между дясната и лявата ръка;

Въпреки че тези признаци и симптоми предполагат аортна дисекация, е необходима по-прецизна образна диагностика като:

Трансезофагеална ехокардиограма (TEE). Този тест използва високи звукови вълни, за да създаде образ на сърцето. TEE е специален вид ехокардиограма, при която ултразвукова сонда се вкарва през хранопровода. Ултразвуковата сонда се поставя близо до сърцето и аортата, като осигурява по-ясна картина на сърцето ви, отколкото обикновената ехокардиограма.

Сканиране с компютърна томография (КТ). КТ сканирането генерира рентгенови лъчи, за да се получат изображения на напречното сечение на тялото. КТ на гръдния кош се използва за диагностициране на аортна дисекация с инжектирана контрастна течност. Контрастът прави сърцето, аортата и други кръвоносни съдове по-видими на КТ снимките.

Магнитно-резонансна ангиография (MRA). ЯМР ангиографията използва магнитно поле и импулси от енергия на радиовълните, за да направи триизмерни снимки на тялото.

Аортната дисекация е спешна медицинска помощ, изискваща незабавно лечение. Терапията може да включва операция или лекарства, в зависимост от зоната на засегнатата аорта.