Хронична венозна недостатъчност

какво представлява ХВН?

Хроничната венозна недостатъчност (ХВН) е състояние, което възниква, когато венозната стена и / или клапите във вените на краката не работят ефективно, което затруднява връщането на кръвта в сърцето от краката. ХВН кара кръвта да се „обединява“ или да се събира в тези вени и това обединяване се нарича стаза.

Вените връщат кръв към сърцето от всички органи на тялото. За да достигне сърцето, кръвта трябва да тече нагоре от вените в краката. Прасечните мускули и мускулите в стъпалата трябва да се свиват с всяка стъпка, за да стиснат вените и да избутат кръвта нагоре. За да не се стича кръвта нагоре, а не обратно надолу, вените съдържат еднопосочни клапи.

Хроничната венозна недостатъчност възниква, когато тези клапи се повредят, което позволява на кръвта да изтече назад. Увреждането на клапите може да възникне в резултат на стареене, продължително седене или стоене или комбинация от стареене и намалена подвижност. Когато вените и клапите са отслабени до точката, в която е трудно кръвта да се оттича към сърцето, кръвното налягане във вените остава повишено за дълги периоди от време, което води до ХВН.

ХВН най-често се появява в резултат на кръвен съсирек в дълбоките вени на краката, заболяване, известно като тромбоза на дълбоките вени (ДВТ). ХВН също е резултат от тумори на таза и съдови малформации и понякога се появява по неизвестни причини. Невъзможността на клапите във вените на краката да задържат кръв срещу гравитацията води до бавно движение на кръвта от вените, което води до подуване на краката.

Хроничната венозна недостатъчност, която се развива в резултат на ДВТ, е известна още като посттромботичен синдром. Около 30 процента от хората с ДВТ развиват  този проблем в рамките на 10 години след поставянето на диагнозата.

хронична венозна недостатъчност

Сериозността на ХВН, заедно със сложността на лечението, нараства с напредването на заболяването. Ето защо е много важно да се консултирате с ангиолог, ако имате някой от симптомите на ХВН. Проблемът няма да изчезне, ако изчакате и колкото по-рано се диагностицира и лекува, толкова по-добри са шансовете ви за предотвратяване на сериозни усложнения. Симптомите включват:

Подуване в долната част на краката и глезените, особено след продължителни периоди на стоене;

Болки или умора в краката;

Нови разширени вени;

Петна по кожата на краката;

Лющеща се или сърбяща кожа на краката или стъпалата;

Венозни язви.

Ако ХВН не се лекува, налягането и подуването се увеличават, докато най-малките кръвоносни съдове в краката (капилярите) не се спукат. Когато това се случи, горният слой на кожата придобива червеникаво-кафяв цвят.

Най-малкото, спуканите капиляри могат да причинят локално възпаление на тъканите и увреждане на вътрешната тъкан. В най-лошия случай това води до язви, открити рани по повърхността на кожата. Тези язви на венозен застой могат трудно да се излекуват и могат да се заразят. Когато инфекцията не се контролира, тя може да се разпространи в околните тъкани.

ХВН често се свързва с разширени вени, които са усукани, разширени вени близо до повърхността на кожата. Те могат да се появят почти навсякъде, но най-често се появяват в краката.

За да диагностицира ХВН, д-р Шах ще извърши пълна медицинска анамнеза и физикален преглед. Може да се използва тест, наречен васкуларен или дуплекс ултразвук, за да се изследва кръвообращението в краката ви. По време на съдовия ултразвук върху кожата над вената се поставя преобразувател (малко ръчно устройство). Преобразувателят излъчва звукови вълни, които отскачат от вената. Тези звукови вълни се записват и на монитора се създава изображение на съда.

Целите на лечението са намаляване на обединяването на кръв и предотвратяване на язви по краката. Обикновено се използва комбинация от методи за лечение.

Консервативно лечение

Еластокомпресивна терапия

Най-консервативният подход е да носите компресивни чорапи, предписани от специалист по съдови заболявания. Те могат да бъдат с различна компресия, варираща от 8 до 10 mm Hg, до 40 до 50 mm Hg.

Някои изследвания показват, че комбинирането на еластични чорапи с лекарства, отпускани по лекарско предписание за подобряване на притока на кръв, е много ефективно, когато чорапите контролират не само симптомите.

Медикаментозно лечение.

В допълнение на еластокомпресивната терапия може да ви бъде назначено и медикаментозно лечение, включващо антибиотици (при инфекции и язви) или други лекарства, за да се предотврати образуването на допълнителни кръвни съсиреци.

Нехирургично лечение

Нехирургичните лечения включват склеротерапия и ендовенозна термична аблация.

Склеротерапията включва инжектиране на разтвор директно в паякообразни вени или малки разширени вени, което ги кара да се разрушават и изчезват. Обикновено са необходими няколко терапии за склеротерапия за постигане на желаните резултати. Склеротерапията може да премахне болката и дискомфорта на тези вени и спомага за предотвратяване на усложнения като венозен кръвоизлив и улцерация. Често се изпълнява и по козметични причини.

Ендовенозната термична аблация е по-нова техника, която използва лазерни или високочестотни радиовълни за създаване на интензивна локална топлина в засегнатата вена. Технологията е различна при всеки източник на енергия, но и двете форми на локална топлина затварят целевия съд. Това лечение затваря проблемните вени, но ги оставя на място, така че да има минимално кървене и синини. В сравнение с лигирането и отстраняването, ендовенната термична аблация води до по-малко болка и по-бързо възстановяване.

Хирургично лечение. Прилага се в краен случай, когато няма друга алтернатива.