синдром на рейно

какво е синдром на рейно?

Болестта на Рейно е, когато кръвоносните съдове на пръстите на ръцете и краката ви временно реагират на ниски температури или стрес. За повечето хора това не е сериозен здравословен проблем. Но за някои намаленият кръвен поток може да причини усложнения.

видове рейно

Може да чуете това заболяване, наречено с много имена. Има два типа, първичен и вторичен Рейно.

Първичната болест на Рейно (или болестта на Рейно) се случва без никакво друго заболяване като първопричина. Симптомите често са леки.

Вторичната болест на Рейно (синдром на Рейно, феномен на Рейно) се случва в резултат на друго заболяване. Често това е състояние, което атакува съединителните тъкани на тялото ви, като лупус или ревматоиден артрит. Това е по-рядко, но е по-вероятно да причини сериозни здравословни проблеми като кожни рани и гангрена. Това се случва, когато клетките и тъканите в крайниците ви умират от липса на кръв.

Когато е студено, тялото ви се опитва да спести топлина. Един от начините това е чрез забавяне на притока на кръв до най-отдалечените точки – ръцете и краката ви. За целта мрежата от малки артерии, които пренасят кръв до тези точки, се стеснява, като държи кръвта по-близо до сърцевината на тялото, за да помогне за запазването на топлината.

Ако имате феномена на Рейно, тези артерии се свиват повече от нормалното и по-бързо от нормалното. Това може да накара пръстите на ръцете и краката ви да изтръпнат и да променят цвета си в бял или син. Това обикновено трае около 15 минути. Когато артериите се отпуснат и тялото ви се затопли отново, пръстите ви усещат изтръпване и стават червени, преди да се върнат към нормалното.

рискови фактори

Един от всеки 10 души може да има някаква форма на Рейно, като повечето от тях имат основната форма. Около един човек на 100 или по-малко ще има вторични Рейно.

Жените са до девет пъти по-склонни да го получат, отколкото мъжете.

Хора от всички възрасти могат да получат Рейно, но обикновено започва да се появява между 15 и 25 години.

Хората със средно ниво на Рейно го получават след 35 години.

Хората с болести като ревматоиден артрит, склеродермия и лупус са по-склонни да получат вторична болест на Рейно.

Хората, които използват някои лекарства за лечение на рак, мигрена или високо кръвно налягане, може да са по-склонни да получат Рейно.

При съмнения, че имате феномен на Рейно,  ще Ви бъдат зададени няколко въпроса относно симптомите Ви и ще изследва пръстите на ръцете и краката ви. Aнгиолога може също да използва специална лупа, наречена дермоскоп, за да разгледа кръвоносните съдове около ноктите ви, за да види дали са уголемени или деформирани.

При подозрения, че състоянието Ви е причинено от друг здравословен проблем, може да бъдете помолени да дадете кръвна проба. По този начин се проверява за признаци на автоимунно разстройство като лупус или ревматоиден артрит.

Ако имате феномен на Рейно, лечението ви ще бъде насочено към предотвратяване на атаки или ограничаване на тези, които се случват. Това обикновено означава да поддържате ръцете и краката си топли и сухи, да контролирате стреса и да правите редовни упражнения.

Ще трябва да избягвате някои лекарства, включително лекарства без рецепта, които съдържат псевдоефедрин. Те могат да влошат симптомите ви, като накарат кръвоносните съдове да се стеснят.

Ако имате вторичен Рейно, може да ви бъдат дадени лекарства за контрол на кръвното Ви налягане, отпускане на кръвоносните Ви съдове и за подобряване притока на кръв към засегнатите тъкани.

опасно ли е?

Сериозните случаи могат да спрат притока на кръв към кожата ви и да доведат до увреждане на тъканите. Напълно блокирана кръвна артерия може да доведе до рани по кожата (язви) или мъртви тъкани (гангрена). Това е рядко, но ако това се случи, може да се наложи премахване на пръст.