разширени вени

какво представляват разширените вени?

Разширените вени са усукани, разширени вени. Всяка повърхностна вена може да стане разширена, но най-често засегнатите вени са тези в краката ви. Това е така, защото  ходенето и стоенето в изправено положение увеличава налягането във вените на долната част на тялото.

За много хора разширените вени и паякообразните вени – често срещана, лека вариация на разширени вени – са просто козметичен проблем. За други хора разширените вени могат да причинят болка и дискомфорт. Понякога разширените вени водят до по-сериозни проблеми.

Паякообразните вени са подобни на разширени вени, но те са по-малки. Паякообразните вени се намират по-близо до повърхността на кожата и често са червени или сини. Обикновено се появяват по краката, но могат да се намерят и по лицето. Те се различават по размер и често приличат на паяжина.

Кога да се прегледате при лекар?

Самостоятелната грижа като упражнения, повдигане на краката или носене на компресивни чорапи – може да ви помогне да облекчите болката от разширени вени и може да им попречи да се влошат. Но ако сте загрижени за това как изглеждат и се чувстват вените ви, а мерките, които сте взели не дават търсения от вас резултат, вижте вашия лекар.

Какви са

симптомите?

Разширените вени може да не причиняват болка. Признаците, че може да имате разширени вени, включват:

Вени, които са с тъмно лилав или син цвят

Вени, които изглеждат усукани и издути

Когато се появят болезнени признаци и симптоми, те могат да включват:

Парене, пулсиране, мускулни спазми и подуване в долната част на краката

Болка след продължително седене или стоене

Сърбеж около една или повече от вените ви

Обезцветяване на кожата около разширена вена

разширени вени

Слабите или повредени клапи могат да доведат до разширени вени. Артериите пренасят кръв от сърцето ви към останалите тъкани, а вените връщат кръв от останалата част на тялото ви към сърцето, така че кръвта може да се рециркулира. За да върнете кръв към сърцето, вените в краката ви трябва да работят срещу гравитацията.

Мускулните контракции в долната част на краката действат като помпи, а еластичните стени на вените помагат на кръвта да се върне към сърцето ви. Малки клапи във вените ви се отварят, когато кръвта тече към сърцето ви, след което се затваря, за да спре кръвта да тече назад. Ако тези клапи са слаби или повредени, кръвта може да тече назад и да се образува във вената, което води до разтягане или усукване на вените.

Тези фактори увеличават риска от развитие на разширени вени:

Възраст

Рискът от разширени вени нараства с възрастта. Стареенето причинява износване на клапите във вените ви, които помагат да се регулира притока на кръв. В крайна сметка това износване кара клапите да позволят на кръвта да потече обратно във вените ви, където се събира, вместо да тече към сърцето ви.

Хормонален дисбаланс

По-вероятно е жените да развият състоянието. Хормоналните промени по време на бременност, предменструация или менопауза може да са фактор, тъй като женските хормони са склонни да отпускат стените на вените. Лечението с хормони, като противозачатъчни, може да увеличи риска от разширени вени.

Бременност

По време на бременността обемът на кръвта в тялото ви се увеличава. Тази промяна подкрепя растящия плод, но също така може да доведе до неприятен страничен ефект – разширени вени в краката. Хормоналните промени по време на бременност също могат да играят роля.

Семейна история

Ако други членове на семейството са имали разширени вени, има по-голяма вероятност и вие да имате.

Затлъстяване

Наднорменото тегло оказва допълнителен натиск върху вените ви. Заставане или седене за дълги периоди от време. Кръвта ви не тече толкова добре, ако сте в едно и също положение за дълги периоди.

Диагностицирането на разширените вени се осъществява чрез физически преглед и ултразвукова диагностика (доплер).

Превенция

Няма начин напълно да се предотврати появата на разширени вени. Но подобряването на циркулацията и мускулния тонус може да намали риска от развитие на разширени вени или получаване на допълнителни. Същите мерки, които можете да предприемете за лечение на дискомфорта от разширени вени у дома, могат да помогнат за предотвратяване на разширени вени, включително:

• Движение
    • Контролирайте теглото си
    • Хранете се с храни с високо съдържание на фибри и ниско съдържание на сол
    • Избягвайте високи токчета и тесни чорапогащи
    • Повдигайте краката си
    • Сменяйте редовно седналото или изправено положение

Усложненията от разширени вени, макар и редки, могат да включват:

• Язви. Болезнени язви могат да се образуват върху кожата в близост до разширени вени, особено в близост до глезените. Обезцветеното петно ​​по кожата обикновено започва преди да се образува язва. Вижте веднага Вашия лекар, ако подозирате, че сте развили язва.
    • Кръвни съсиреци. Понякога вените дълбоко в краката се разширяват. В такива случаи засегнатият крак може да стане болезнен и да се подуе. Всяка упорита болка в краката или подуване налага медицинска помощ, тъй като може да показва кръвен съсирек – състояние, известно в медицината като тромбофлебит.
    • Кървене. Понякога вените, които са много близо до кожата, могат да се спукат. Това обикновено причинява само незначително кървене. Но всяко кървене изисква медицинска помощ.

За щастие, лечението обикновено не означава престой в болница или дълго, неудобно възстановяване. Благодарение на по-малко инвазивните процедури, варикозните вени обикновено могат да бъдат лекувани амбулаторно.

Грижа за себе си

Самостоятелната грижа – като упражнения, отслабване, повдигане на краката и избягване на дълги периоди на стоене или седене – може да облекчи болката и да предотврати влошаване на разширените вени.

Компресивни чорапи

Носенето на компресивни чорапи през целия ден често е първият подход, който трябва да опитате, преди да преминете към други лечения. Те стабилно притискат краката ви, помагайки на вените и мускулите на краката да движат кръвта по-ефективно. Количеството на компресия варира според типа и марката. Степента на компресия най-точно може да определи вашият лекар.

при бременност

Разширените вени, които се развиват по време на бременност, обикновено се подобряват без медицинско лечение в рамките на три до 12 месеца след раждането.

Процедури

Ако не реагирате на еластокомпресивна терапия или ако състоянието Ви е по-тежко, Вашият лекар може да Ви предложи едно от тези лечения за разширени вени:

Склеротерапия

При тази процедура се инжектира разтвор или пяна, която разрушава и затваря разширените вени. След няколко седмици лекуваните разширени вени трябва да избледнеят.Въпреки че може да се наложи да се инжектира една и съща вена повече от веднъж, склеротерапията е ефективна, ако се извърши правилно. Склеротерапията не изисква анестезия и може да се извърши амбулаторно.

Пяна склеротерапия на големи вени

• Инжектирането на голяма вена с разтвор на пяна също е възможно лечение за затваряне на вена и запечатване.

Катетър-подпомагани процедури, използващи радиочестота или лазерна енергия

При тези методи се вмъква тънка тръба (катетър) в разширената вена и се загрява върха на катетера, използвайки или радиочестотна, или лазерна енергия. Докато катетърът се извади, топлината разрушава вената, като я кара да се затвори. Тази процедура е предпочитаното лечение за по-големи разширени вени.

Амбулаторна флебектомия

Вашият лекар премахва по-малки разширени вени чрез серия от малки пробиви на кожата. В тази амбулаторна процедура са изброени само частите на крака, които се набождат. Белезите обикновено са минимални.

Ендоскопска операция на вените

Може да се нуждаете от тази операция само в тежък случай, включващ язви на краката, ако други техники не успеят. Използва се тънка видеокамера, поставена в крака ви, за да се визуализира и затвори разширената вена и след това се премахват вените чрез малки разрези. Тази процедура се извършва амбулаторно.