венозни рани

какво представлявт венозните рани?

Венозните язви, наричани още застой, недостатъчност или варикозни язви, са резултат от неправилно функциониране на венозни клапи, което води до увеличаване на налягането във вените. Те обикновено се появяват по протежение на кракa. Получената венозна хипертония причинява събиране на кръв, когато тя не е толкова ефективно изпомпана обратно към сърцето, иначе известна като венозна недостатъчност. Увеличаването на налягането разтяга стените на вените, което позволява протеини в кръвта и кръвните клетки да се излъчват в подкожните тъкани, което води до оток и евентуално разпадане на споменатите тъкани поради липса на кислород и хранителни вещества. По-конкретно, отлаганията около капилярите на протеиновия фибрин, който обикновено играе роля за съсирването, предотвратяват постъпването на кислород и хранителни вещества към околните мускули и тъкани и от своя страна водят до некроза и язва.

венозни рани

При венозна язва често се усеща сърбеж или зачервяване, а кракът около нея може да бъде подут. Други признаци могат да включват:

Обрив или суха кожа;

Кафяво оцветяване на кожата;

Секреция с неприятна миризма от раната;

Язвата също може да се инфектира

Ако това се случи, може да забележите:

• Зачервяване или подуване на околната кожа
    • Усилваща се болка
    • Треска
    • Гной

Всяко състояние, което кара кръвта да се обединява във вените на крака, е потенциална причина за венозни язви, включително разширени вени, дълбока венозна тромбоза или сърдечна недостатъчност. Повечето венозни язви се причиняват от венозни клапи, които не предотвратяват правилно обратния поток на кръвта или венозния рефлукс от дълбоките вени обратно към повърхностните вени, разположени между кожата и мускулите. В допълнение, всяко състояние, водещо до мускулна слабост в долната част на крака, от своя страна може да намали ефективността на скелетния мускул в придвижването на кръвта обратно към сърцето.

• Захарен диабет;
    • Застойна сърдечна недостатъчност;
    • Периферно съдово заболяване;
    • Дълбока венозна тромбоза;
    • Бременност;
    • прекалена пълнота.

усложнения

Едно от най-типичните усложнения, свързани с язви на венозна недостатъчност, е инфекция на засегнатата тъкан.

• Глезен-брахиален индекс (ABI), за да се определи дали има и артериална недостатъчност;
    • Доплеров ултрасонограф;
    • Венография.

При директно лечение на венозни язви, основните цели са запазването на мястото на язвата без инфекция по време на лечебния процес и облекчаване на отока. Обикновено пероралните антибиотици са необходими само ако има инфекция в заобикалящата тъкан. Околната среда на раните обикновено трябва да бъде влажна, като превръзките се сменят възможно най-рядко поради факта, че промяната на превръзките премахва както здравите клетки, така и остатъците. В екстремни случаи могат да се използват хирургични кожни присадки, за да могат аномално големите или болезнени венозни язви да заздравеят правилно.

В допълнение към лечението на повърхностната рана и оток, второстепенната цел при лечение на венозни язви е облекчаване на основното състояние. Едно от най-често срещаните лечения е компресивна терапия, която служи за намаляване на диаметъра и налягането на кръвоносните съдове, повишаване на ефективността и от своя страна предотвратяване на венозен рефлукс. Компресията обаче трябва да се използва само при пациенти без значимо артериално заболяване.

… и няколко съвета

Има различни начини, по които можете да предотвратите венозни язви чрез промени в начина на живот, диета или лекарства. Мерките, които ще ви помогнат са:

• Откажете цигарите;
    • Контролирайте теглото си;
    • Контролирайте хроничните състояния като високо кръвно налягане или диабет;
    • Взимайте аспирин, за да предотвратите образуването на кръвни съсиреци;
    • Намалете количеството сол в храната си;
    • Упражнявайте се редовно;
    • Носете компресивни чорапи;
    • Дръжте краката си повдигнати, когато можете.