Периферна артериална болест

какво представлява паб?

Болестта на периферните артерии (ПАБ) е често срещан проблем с кръвообращението, при който стеснените артерии намаляват притока на кръв към вашите крайници.

Когато развиете заболяване на периферната артерия (ПАБ), вашите крайници – обикновено краката – не получават достатъчно приток на кръв. Това причинява симптоми, най-вече болки в краката при ходене (клаудикация).

Заболяването на периферните артерии също е вероятно да е признак з атеросклероза. Това състояние може да намали притока на кръв към сърцето и мозъка, както и към краката ви.

Често можете успешно да лекувате заболяване на периферните артерии, като се откажете от тютюна, спортувате и се храните здравословно.

кога да се прегледате при лекар?

Ако имате болка в краката, изтръпване или други симптоми, не ги отхвърляйте като нормална част от стареенето. Обадете се на вашия лекар и си уговорете час.

Дори и да нямате симптоми на заболяване на периферните артерии, може да се наложи да бъдете прегледани, ако сте:

• Над 65-годишна възраст;
  • Над 50-годишна възраст и имате анамнеза за диабет или тютюнопушене;
  • Под 50-годишна възраст, но имате диабет и други рискови фактори за заболяване на периферната артерия, като затлъстяване или високо кръвно налягане.
периферна артериална болест

Докато много хора с периферна артериална болест имат леки или никакви симптоми, някои хора имат болка в краката при ходене (клаудикация).

Симптомите на клаудикацията включват мускулна  болка или спазми в краката или ръцете, които се задействат от активност, като ходене, но изчезват след няколко минути почивка. Местоположението на болката зависи от местоположението на запушената или стеснена артерия. Болката в прасеца е най-често срещаното място.

Тежестта на клаудикацията варира в широки граници – от лек дискомфорт до изтощаваща болка. Тежката клаудикация може да ви затрудни да ходите или да правите други видове физическа активност.

Признаците и симптомите на периферната артерия включват:

• Болезнен спазъм в единия или в двата ви крака, след определени дейности, като ходене или изкачване на стълби (клаудикация);
  • Изтръпване или слабост на краката;
  • Студенина в подбедрицата или стъпалото, особено в сравнение с другия крайник;
  • Възпаления на пръстите на краката, стъпалата или краката, които няма да заздравеят;
  • Промяна в цвета на краката;
  • Лъскава кожа на краката;
  • Без пулс или слаб пулс в краката или стъпалата ви;
  • Еректилна дисфункция при мъжете.

Ако заболяването на периферната артерия прогресира, болката може да се появи дори когато сте в покой или когато легнете (исхемична болка в покой). Може да е достатъчно интензивна, за да наруши съня. Вдигането на краката над ръба на леглото или разходката из стаята ви може временно да облекчи болката.

Заболяването на периферните артерии често се причинява от атеросклероза. При атеросклероза на стените на артерията се натрупват мастни натрупвания (плаки) и намаляват притока на кръв. Въпреки че дискусиите за атеросклероза обикновено се фокусират върху сърцето, болестта може и обикновено засяга артериите в цялото ви тяло. Когато се появи в артериите, доставящи кръв към вашите крайници, това причинява заболяване на периферната артерия.

По-рядко причината за заболяване на периферните артерии може да бъде възпаление на кръвоносните съдове, нараняване на крайниците, необичайна анатомия на вашите връзки или мускули или радиационна експозиция.

Как да се предпазим?

Най-добрият начин за предотвратяване на клаудикацията е поддържането на здравословен начин на живот. Това означава:

• Престанете да пушите, ако сте пушач.
    • Ако имате диабет, поддържайте нивото на кръвната си захар.
    • Упражнявай се редовно.
    • Понижете нивата на холестерола и кръвното налягане, ако е приложимо.
    • Яжте храни с ниско съдържание на наситени мазнини.
    • Поддържайте здравословно тегло.

Фактори, които увеличават риска от развитие на заболяване на периферните артерии, включват:

• Пушене;
    • Диабет;
    • Затлъстяване (индекс на телесна маса над 30);
    • Високо кръвно налягане;
    • Висок холестерол;
    • Увеличаване на възрастта, особено след достигане на 50-годишна възраст;
    • Фамилна анамнеза за периферна артериална болест, сърдечно заболяване или инсулт;
    • Високи нива на хомоцистеин, протеинов компонент, който помага за изграждането и поддържането на тъканите.

Хората, които пушат или имат диабет, имат най-голям риск от развитие на периферна артериална болест (ПАБ) поради намаления приток на кръв.

Ако заболяването на периферната артерия е причинено от натрупване на плаки в кръвоносните съдове (атеросклероза), вие също сте изложени на риск от развитие:

Критична исхемия на крайниците. Това състояние започва като открити рани, които не се лекуват, нараняват или инфекция на краката или краката. Критичната исхемия на крайниците се появява, когато такива наранявания или инфекции прогресират и причиняват тъканна смърт (гангрена), понякога се изисква ампутация на засегнатия крайник.

Инсулт и инфаркт. Атеросклерозата, която причинява признаците и симптомите на заболяване на периферните артерии, не се ограничава до краката ви. Мастните отлагания се натрупват и в артерии, доставящи кръв към сърцето и мозъка ви.

Някои от тестовете, използвани за  диагностициране на Периферна артериална болест са:

Физически преглед. ПАБ може да бъде открит по време на физикален преглед, като слаб или отсъстващ пулс под стеснен участък на артерията ви, шумолящи звуци над артериите, които могат да се чуят със стетоскоп, доказателство за лошо зарастване на рани в зона, където кръвообращението ви е ограничено и понижено кръвно налягане в засегнатия крайник.

Глезен-брахиален индекс (ABI). Това е общ тест, използван за диагностициране на ПАБ. Той сравнява кръвното налягане в глезена ви с кръвното налягане в ръката ви.

Може да ходите по бягаща пътека и да имате показания, направени преди и непосредствено след упражнения, за да уловите тежестта на стеснените артерии по време на ходене.

Доплерово изследване. Специални техники за ултразвуково изображение, като доплеров ултразвук, могат да помогнат да се оцени притока на кръв през кръвоносните ви съдове и да се идентифицират блокирани или стеснени артерии.

Ангиография. Използвайки контраст, инжектиран в кръвоносните съдове, този тест позволява да се види как кръвта преминава през артериите ви. Могат да бъдат използвани техники за изобразяване, като рентгеново изображение или процедури, наречени магнитно-резонансна ангиография (MRA) или компютърна томографска ангиография (CTA).

Катетърната ангиография е по-инвазивна процедура, която включва насочване на катетър през артерия в слабините ви към засегнатата област и инжектиране на контраст. Макар и инвазивен, този вид ангиография позволява едновременна диагностика и лечение. След като намери стеснения участък на кръвоносен съд, вашият лекар може след това да го разшири, като постави и разшири мъничък балон или като приложи лекарства, които подобряват кръвния поток.

Кръвни изследвания. Проба от кръвта ви може да се използва за измерване на холестерола и триглицеридите и за проверка на диабет.

периферна артериална болест

Лечението на заболяване на периферната артерия има две основни цели:

Намаляването на симптоми като болка в краката, за да можете да възобновите физическите дейности.

Спиране на прогресията на атеросклерозата в цялото ви тяло, за да се намали риска от сърдечен удар и инсулт.

Възможно е да успеете да постигнете тези цели с промени в начина на живот, особено в началото на хода на периферна артериална болест. Ако пушите, отказването е най-важното нещо, което можете да направите, за да намалите риска от усложнения.

Ако имате признаци или симптоми на заболяване на периферните артерии, вероятно ще ви е необходимо допълнително медикаментозно лечение.

В някои случаи може да се наложи ангиопластика или операция за лечение на заболяване на периферните артерии, което причинява клаудикация:

Ангиопластика. При тази процедура катетър се прокарва през кръвоносен съд към засегнатата артерия. Там малък балон на върха на катетъра се надува, за да отвори отново артерията и изравнява блокирането в стената на артерията, като в същото време разтяга артерията, за да увеличи притока на кръв. Вашият лекар може също да постави мрежеста рамка, наречена стент в артерията, за да я поддържа отворена. Това е същата процедура, която лекарите използват за отваряне на сърдечни артерии.

Тромболитична терапия. Ако имате кръвен съсирек, блокиращ артерията, Вашият лекар може да инжектира лекарство, разтварящо съсирек, в артерията Ви на мястото на съсирека, за да го разгради.

В допълнение към вашето лечение, ще ви бъде предписана контролирана тренировъчна програма, за да се увеличи разстоянието, което можете да изминете без болка. Редовните упражнения подобряват симптомите на ПАБ по много начини, включително помагайки на тялото да използва кислорода по-ефективно.