постфлебитен синдром

какво представлява ПТС?

Посттромботичният синдром (ПТС) е усложнение, което се появява в резултат на дълбока венозна тромбоза (ДВТ). Вените в ръцете и краката ни имат малки клапи вътре, които гарантират, че кръвта тече правилно обратно към сърцето. Дълбоката венозна тромбоза е запушване или съсирек, който пречи на вената и може да доведе до повреда на клапите.

Над една трета от хората, които имат дълбока венозна тромбоза, развиват постфлебитен синдром, чиито симптоми включват зачервяване, подуване, язви и хронична болка в краката. ПТС може да повлияе на вашата мобилност, така че най-добре е да предприемете превантивни мерки. Най-често ДВТ се появява в краката.

постфлебитен синдром

Най-често срещаните симптоми на постфлебитния синдром са:

Болка, подуване и болка в крака, което обикновено се усилва след дълго стоене или ходене и се облекчава при почивка или повдигане на крака;

Тежест в краката;

Сърбящи крака;

Изтръпване на краката;

Крампи в краката;

Язви или рани по краката;

Ако развиете някой от тези симптоми, особено ако знаете, че наскоро сте имали дълбока венозна тромбоза, трябва да посетите лекар ангиолог възможно най-скоро. Той може да диагностицира посттромботичен синдром въз основа на тези симптоми.

Основната причина за ПТС е, когато клапите и стените на вените се повредят в резултат на ДВТ. Необходима е бърза диагностика и лечение на дълбока венозна тромбоза, за да се предотврати появата на това увреждане, тъй като след като клапите и стените на вената са повредени, те не могат да бъдат поправени.

Клапите на вените са необходими, за да се гарантира, че кръвта тече в посока нагоре към сърцето. Те са изключително крехки и могат лесно да се повредят. Когато клапите са повредени, кръвта може да тече по грешен начин. Това се нарича рефлукс. Това води до натрупване на кръв във вените в долната част на краката ни, което води до подуване и дискомфорт.

Стените на вената също могат да се повредят и да оставят последствия след ДВТ. Когато правим определени физически дейности, като ходене, притокът на кръв през вените ни се увеличава. Наранените вени не се разширяват както нормалните вени, така че когато притокът на кръв се увеличи и те не могат да се разширят, това причинява пулсираща болка и подуване в долната част на краката ни.

В крайна сметка това може да причини увреждане на кожата на крака. Тя става суха около глезените, обезцветена и сърбяща. По-късно става кафява на цвят, твърда и груба на допир. Тогава една малка абразия може да се превърне в по-голяма рана, която не зараства. Това се нарича венозна язва.

В по-тежки случаи вената може да бъде толкова силно повредена, че да бъде напълно блокирана. През нея изобщо не може да тече кръв. Това е най-сериозният тип постфлебитен синдром.

усложнения

Усложненията на постфлебитния синдром често се развиват, когато състоянието не се лекува незабавно и ефективно. Когато се развият язви на краката, те са изключително трудни за заздравяване и могат да се заразят. Това застрашава вашата мобилност и в редки случаи може да доведе до сепсис.

Постфлебитния синдром е състояние, което е трудно за лечение. Обикновено причинява дискомфорт и може да доведе до по-големи усложнения. Предвид факта, че няма лечение за състоянието, най-добре е да се вземат мерки, за да се предотврати появата му. Ключът към това е бързата диагностика и лечението на дълбока венозна тромбоза. Колкото по-бързо се разгради съсирекът, толкова по-малко щети ще нанесе на клапите и стените на вените. Компресивните чорапи могат да се носят превантивно в ситуации с висок риск за ДВТ, например по време на болничен престой или при полети на дълги разстояния.

Възможностите за лечение се различават в зависимост от това колко тежко е състоянието. Лечението обикновено включва повдигане на засегнатия крайник, упражнения и компресивна терапия или чорапи. Може да ви предпишат разредители на кръвта, за да се предотвратят евентуални съсиреци във вените и лекарства за болка.

Упражнения

Повдигнете засегнатия крайник, докато си почивате или спите. Това помага на кръвта да се върне към сърцето, използвайки гравитацията. Упражненията, които включват огъване на глезена и укрепване на прасците, също могат да бъдат полезни.

Компресивни чорапи

Те обикновено са част от лечението на постфлебитния синдром. Важно е да се подберат добре и да осигурят точното ниво на компресия, затова е необходимо да ви бъдат предписани от специалист. Чорапите са изработени от специална еластична материя и оказват натиск върху глезена, което подобрява притока на кръв и намалява болката и подуването.