Венозни заболявания

тромбофлебит

какво е тромбофлебит?

Тромбофлебитът  е възпалителен процес, който причинява образуване на кръвен съсирек и блокиране на една или повече вени, обикновено в краката ви. Засегнатата вена може да е близо до повърхността на кожата ви (повърхностен тромбофлебит) или дълбоко в мускула (дълбока венозна тромбоза или ДВТ). Причините включват травма, операция или продължително обездвижване.

какви са симптомите?

Повърхностните признаци и симптоми на тромбофлебит включват:

• Топлота, парене и болка в засегнатата област
  • Зачервяване и подуване

Признаците и симптомите на дълбоките венозни тромбози включват:

• болка
  • подуване

Причината за тромбофлебит е кръвен съсирек, който може да се образува в кръвта ви в резултат на:

• Контузия на вена
  • Наследствено нарушение на кръвосъсирването
  • обездвижване за дълъг период, например при престой в болница

Рискът от тромбофлебит се увеличава, ако:

Не сте активни за продължителен период, било защото сте на легло или пътувате в кола или самолет за дълго време

Имате разширени вени, които са честа причина за повърхностен тромбофлебит

Използване на противозачатъчни хапчета или хормонална заместителна терапия, което може да направи по-голяма вероятността кръвта ви да се съсирва

Бременност или скорошно раждане;

Наличие на пейсмейкър;

Имали сте тромбофлебит и преди

Претърпян инсулт

Вие сте над 60 години

Наднормено тегло или затлъстяване;

Рак.

Рискът от тромбофлебит се увеличава, ако:

Белодробна емболия

Ако част от съсирек на дълбока вена се откъсне, той  може да стигне до белите ви дробове, където може да запуши артерия (емболия) и да стане потенциално опасна за живота ви.

Постфлебитен синдром

Това състояние, известно още като посттромботичен синдром, може да се развие месеци или дори години след като сте имали ДВТ. Постфлебитният синдром може да причини трайна болка, подуване и усещане за тежест в засегнатия крак.

За да се диагностицира тромбофлебит, ще ви бъде извършен  обстоен преглед заедно със съпътстващите изследвания:

Ехо-доплерова изследване.

Този тест може да потвърди диагнозата и да направи разлика между повърхностна и дълбока венозна тромбоза.

Кръвен тест.

Изследване на D димер. Макар тестът за D димер да не е категоричен, той може да покаже необходимостта от по-нататъшно изследване.

Също така е полезно за изключване на ДВТ  и за идентифициране на хора, изложени на риск от развитие на тромбофлебит:

• КТ сканиране;
• MRI;
• Ултразвуково изследване.

За повърхностен тромбофлебит е препоръчително  нанасяне на топлина върху болезнената зона, повдигане на засегнатия крак, използване на нестероидно противовъзпалително лекарство и евентуално носене на компресивни чорапи. Състоянието обикновено се подобрява самостоятелно.

След извършен преглед и консултация ще ви бъде изготвен цялостен план за лечение.